Информационно - резервационни системи (ИРС) в туризма. Същност и значение. Области на приложение и предимства
Информационно - резервационните системи (ИРС) представляват развити, сложни и сигурни структури, гарантиращи постоянен достъп, оторизация на потребителите, конфиденциалност и сигурност на информацията. Те:
• Осигуряват динамично развитие на туристическите продукти.
• Осигуряват динамично развитие на туристическите продукти.
• Представляват мощен маркетингов инструмент с комуникационна функционалност, с който могат да се правят промоции и дистрибуция на туристически продукти.
• Форми са за обратна връзка с клиентите и подпомагат процеса на подготовка и създаване на нови продукти.
• Осигуряват мобилност на персонала – притежават вградени средства за интерактивно обучение на различните групи от потребители.
• Дават възможност за въвеждане на богата информация за туристическата дестинация като цяло и за отделните туристически обекти.
• Инструменти са за селекция и сравнение на желания продукт по редица критерии – качество, цени, допълнителни услуги и др.
• Информационните части могат да поддържат необходимата туристическа информация за флора, фауна, демография, етнос, обичаи, улесняваща развитието на допълнителни специализирани форми на туризъм.
• Информационните части могат да поддържат необходимата туристическа информация за флора, фауна, демография, етнос, обичаи, улесняваща развитието на допълнителни специализирани форми на туризъм.
Информационно - резервационните системи (ИРС) в туризма се използват като инструмент за планиране, управление и маркетинг – генериране на редица управленски справки и развитие на нови такива с цел ефективно управление и планиране на организационната политика.
На практика информационните системи и тези за резервация реализират един електронен туристически пазар и осъществяват онлайн функционалности, свързани с директната комуникация между търсене и предлагане, необходимостта от информация, резервация, онлайн продажби, маркетинг (комуникации, имейл, уеб сайт и др.), комуникационна среда за разработка, развитие и анализ на туристическите продукти.
Предимства на информационно - резервационните системи, от които могат да се възползват всички участници в туристическия бизнес:
• По-добра комуникация с клиента – позволяват гъвкава употреба на различните комуникационни и информационни канали посредством разнообразен избор на технологии и дизайн.
• Концентрация на услугите във веригите и курортите - различните туристически обекти се свързват чрез информационни масиви.
• Предоставяне на услуги в реално време – информация, резервация и продажби.
• По-добра комуникация с клиента – позволяват гъвкава употреба на различните комуникационни и информационни канали посредством разнообразен избор на технологии и дизайн.
• Концентрация на услугите във веригите и курортите - различните туристически обекти се свързват чрез информационни масиви.
• Предоставяне на услуги в реално време – информация, резервация и продажби.
От гледна точка на употребата на Информационно-резервационни системи (ИРС) могат да се разглеждат най-общо четири области в туризма, където те намират приложение:
1) транспорт – въздушен, воден и земен;
2) настаняване – всички средства за настаняване и места за подслон;
3) туристически посредници – тур оператори и тур агенти;
4) атракционен сектор – природни и изградени от човешка ръка обекти създадени да удовлетворят образователни, рекреационни, естетически или други нужди на туриста.
Общия модел на информационно-резервационните системи (ИРС) за четирите области представляват ефективни, интегрирани, Интернет-базирани приложения, съответстващи, както на най-добрите модели от световната практика, така и адаптирани съобразено особеностите на конкретния потребител. Системите моделират всички специфични фактори, гарантиращи тяхната приложимост в туристическата организация.
ИРС са базирани на хетерогенни структури, позволяващи интеграция към вече съществуващи системи и добавяне на допълнителни функционални модули и решения. Системите се разработват с най-съвременни и надеждни програмни средства и Интернет технологии, което осигурява дългосрочен жизнен цикъл на продукта и възможности за реализация на нови иновативни решения в областта на комуникациите и туристическите практики.