ИКТ и ТУРИЗЪМ
В съвременното информационно общество информационните и комуникационни технологии (ИКТ) са навлезли изцяло в ежедневието като се използват не само професионално, но и в свободното време. Най-новата тенденция в развитието на ИКТ е те да стават все по-преносими, лесно достъпни, ефективни и лесни за употреба. Всичко това довежда до увеличение на потребителите на ИКТ, особено тези, използващи Интернет. Туризмът като една от сферите, за която достигането на информацията до потребителите - клиенти на подходящото време и място е от особено значение, е добър пример за внедряване и използване на информационни технологии. Силната конкуренция на международния пазар и високите стандарти, които трябва да бъдат постигнати в процеса на интеграция на България към европейската общност, изискват адекватно моделиране на новите тенденции в комплицираната верига на динамичния жизнен цикъл на туристическите продукти.
Освен на досега използваните звена като традиционни пазари, осигуряване качество на услугите и удовлетвореност на клиента, туристическия сектор трябва да обърне специално внимание на развитието и употребата на информационно-комуникационните технологии. Еволюционните процеси към информационно общество, инвазията на Интернет и виртуалните мрежи налагат нови алгоритми на поведение в туристическия маркетинг. Новото медийно пространство предоставя алтернативни пътища за промоция, дистрибуция и маркетинг като цяло, които реално конкурират традиционните стереотипи и на практика генерират нов туристически пазар – ‘електронен пазар’ с размити дефиниции.
Развитието и внедряването на информационни технологии в туристическия сектор е ключов фактор за оцеляване в съвременната туристическа индустрия. Динамиката на глобалния туристически пазар стимулира употребата на постоянно еволюиращи програмни приложения с мощни функционалностти в сферата на управлението, комуникациите, рекламата, промоцията, дистрибуцията и услугите в туризма.
Трендовете в развитието на световния туризъм определят необходимостта от внедряването на модерни информационно-резервационни системи, които да интегрират България към глобалния електронен туристически пазар.
С новия закон за туризма, регулиращ развитието и внедряването на интегрирана система за туристическа информация и национален туристически регистър, българското правителство иницира позитивна промяна във визията си за ролята на информационните технологии в маркетинга, дистрибуцията, конкурентоспособността и качеството на Българския туристически продукт.
Информационните и комуникационни технологии винаги са оказвали силно въздействие върху отделните сектори в туризма. Внедряването на компютърни системи за управление, реклама, дистрибуция и комуникации дава ползи и предизвиква генерални промени. Внедряването на информационни системи и системи за резервация от туроператорите и агенциите им дава предимство при организиране на въздушния, водния или наземния транспорт, настаняване и места за подслон, организиране на атракции.
Силната конкуренция на международните пазари и важната роля на туризма в развитието на българската икономика налагат този отрасъл бързо да се променя, съобразявайки се с процесите на еволюция на информационното общество, бума на интернет технологиите и виртуалните мрежи. Тези процеси започват да събуждат нови модели на поведение у много участници в сферата на туризма. Новата медийна среда осигурява възможност за обратна връзка с потребителите на туристически услуги, предоставя алтернативни начини за маркетинг и промоция и променя съществуващите в момента традиционни стереотипи на работа. Според статистиките рейтингът на Мрежата като медия изпреварва този на телевизията и радиото сред потенциалните туристи.